Tesla Model X P100D: Avagy hogyan boldogul télen az összkerekes, elektromos crossover?

Mind láttuk a videót.

Egy USPS-es kamion elakad egy eljegesedett emelkedőn. Megpróbál vitézül kiállni a USPS mantrája mellett, miszerint “sem hó, sem eső, sem forróság, sem a sötétség homálya nem állíthatja meg ezeket a futárokat a feladatuk gyors teljesítésétől”, majd elbukik. Szánalmasan. A csomagok késésre ítéltetnek – vagy még rosszabb, egyátalán nem lesznek kiszállítva.

Aztán egyszer csak egy Tesla Model X – az összkerék-hajtású elektromos crossover – tűnik fel a színen. “Ez nem egy vontató”, mondhatnánk magunkban. Aztán a szárnyajtajú crossovert rákötik a kamionra, ami szépen fel is húzza azt a dombon, megmentvén az embereket attól, hogy Alexájukon újra kelljen rendelni azokat a ceruzaelemeket, amik most egy árkoban hevernek valahol egy autópálya mellett.

A videó leírása tisztázza, hogy a Tesla nem kimondottan hős és nem tudna megnyerni egy trakorhúzó versenyt, vagy elhúzni egy 747-est a kifutón. Ehelyett megmutatja, hogy a kamion húzása közben hogyan volt képes elbánni a csúszós útburkolattal a nyomatékának és a kitűnően intelligens kipörgésgátlójának segítségével.

A probléma csak az, hogy nem olvassuk el a videó leírását. Tesla rajongók és gyűlölők, hangos csoportok, akiknek nem feltétlenül van szükségük tényekre véleményalkotáshoz, dicsőítik a Model X vontatóképességét, illetve megrendezettnek írják le. Mindezen véleményeket félre téve, a Model X-nek minden képessége megvan egy hatékony “hóautóhoz”.

Különösképp a P100D-nek. Ez az a Model X, amit a YouTube-on láthatunk, amint rommá veri a szupersportkocsikat a negyedmérföldön. Ez annak köszönhető, hogy van benne egy 100 kWh-s akkumulátor, elöl-hátul villanymotor, egy darab sebesség és azonnal elérhető nyomaték. Sok nyomaték. A Model X 603 lóerőt képes leadni, 967 Nm forgatónyomaték mellett.

A Tesla szerint ez a P100D csupán 2,9 mp alatt éri el a 60 mérföldes sebességet, ami egy elképesztő szám, ha számításba vesszük, hogy ez egy közel 2500 kg-os autó, amelybe befér 7 felnőtt. Ez egy McLaren 570S gyorsulásával felvértezett kisbusz.

És még jobb is a hóban, feltéve, hogy fel van szerelve a megfelelő gumikkal. A márciusi hóvihar előtti estén – ami akár 30-60 cm havat is hozhatott volna – a Tesla felhívott minket, hogy volna-e kedvünk elvinni a Model X-et egy körre New York Citybe a hóvihar közben, hogy kipróbáljuk, hogyan teljesít.

Az északkeleti országrésznek pokoli telekben volt része az emúlt évek során, például olyan viharokban, amik tönkrevágnak egy kellemes februári hőhullámot 40 centi hóval. Olyan viharokban, amire azt mondják, hogy nincs klímaváltozás úgy, hogy márciusban még esik a hó annak ellenére, hogy két nappal azelőtt 18 fok volt.

Ez a hóvihar más volt. Olyan semmilyennek indult, csak latyakos és esős volt, azaz inkább bosszúság, mint valódi probléma. A legveszélyesebb dolog annyi lehetett volna, hogy a járdaszegélyről lelépve beletrafálunk egy pocsolyába és elázik a cipőnk. Nem igazán felelt meg egy autó hótesztjéhez.

Ennek ellenére new yorki sofőrök kiakadtak. Vagy 20-szal, vagy 180-nal közlekedtek. A kettő közt semmi. Egyikük autóján sem volt a megfelelő gumi. Vagy össze-vissza kanyarogtak az úton, hogy elkerüljék a hatalmas kátyúkat, vagy pedig áthajtottak rajtuk. A fekete Camryk benyelték az ütések erejét, miközben a sofőrök Bluetooth-on ordibáltak hívás közben. Amikor Dave Burnett nevű fotósunkat felvettük, esőkabátban volt és inkább arra készült, hogy elázik, mintsem hogy hó essen rá.

Ennek ellenére a Model X hihetetlenül nyugodt maradt. Kis sebességnél semmilyen zaj nem szűrődik be és mivel a jármű elektromos, így nincs semmilyen motorhang sem. Utasaim a Facebookot, a Snapchatet, meg olyan közösségi média oldalakat nézegetnek, amik már rég kinőtték a hasznavehetőségüket. Az egyetlen jele annak, hogy odakinn borzalmas idő van, hogy az ablaktörlő teljes bedobással igyekszik eltávolítani a koszos latyakot a szélvédőről.

Míg más autók bizonytalanok ilyen körülmények közt, – még akkor is ha téli gumival vannak felszerelve – addig a Model X higgadt és eseménytelen tudott maradni. Sőt, inkább sztoikus. Ez inkább a megfelelő gumiknak (Pirelli Scorpion téli gumi) és a nehéz akkumulátorpakknak köszönhető alacsony súlypontnak tudható be. Mintha egy elektromos beton béléstestet vezetnénk. Még egy kis jele sem volt annak, hogy a Model X-nek bármilyen problémája lenne.

Ez jó hír, mivel ugyan a kipörgésgátlót át lehet kapcsolni “csúszós” üzemmódba, ha elakadunk, azt lehetetlen teljes mértékben kikapcsolni, beleértve a menetstabilizátort is. Az egyetlen módja, hogy kipörgethessük a kereket, hogy kihúzunk egy pár érzékelőt, ezzel megtévesztvén a computert. Az teljességgel kizárt lett volna, hogy ilyen jeges, koszos, latyakos esőben kiszállok és bemászok a kocsi alá kábeleket húzkodni. Így az elektronikus rendszereknek bekapcsolva kellett maradniuk.

Ez úgyszintén alkalmatlan időpont lett volna az Autopilot, illetve a Ludicrous Mode teszteléséhez. Ilyen időjárási körülmények közt az Autopilot nem is működik. Amikor átvettem az autót, elmondták, hogy ha az érzékelők nem látják az útburkolati jeleket, az autó körül lévő többi járművet, vagy egyátalán bármi mást, akkor az Autopilot funkció használata biztonsági okok miatt nem engedélyezett. Ez okos döntés, tekintettel arra, hogy ha léteznek olyanok, akik azt hiszik, rendben van a hátsó ülésre mászás Autopilot közben, akkor bizonyára léteznek olyanok is, akik úgy gondolják, hogy a technika használható jégviharban is. Ugyanakkor a Ludicrous Mode nincs időjárási körülményekhez kötve.

Noha nincs meg a kellő tapadás egy 2,9 mp alatt 60 mérföldre gyorsuláshoz, ez nem igazán számít. A gázpedál tövig nyomása állóhelyzetből, hóban egy kis csúszást követően hihetetlen sebességet kölcsönöz. Ez a “kis csúszás” szinte észrevehetetlen. Ez csak egy pici tapadásvesztés, amíg a gumik ismét meg nem találják az aszfaltot.

Több órát töltöttünk Brooklynban, hogy megtaláljuk a leghavasabb pontot és reménykedvén abban, hogy a vihar hirtelen átváltozik. Túlnyomó részt inkább latyakot kaptunk, néha egy-két hópihével. Ahogy Burnett-et kiraktuk, egy kicsit jobban elkezdett havazni, de nem eléggé ahhoz, hogy visszaszálljon a kocsiba.

Vissza kellett volna ültetnünk a kocsiba.

Tíz percen belül a vihar nevetségesből veszélyessé vált. A latyakos út hóval fedett lett. A hó rajzfilmbe illően kezdett esni, befedvén a gusztustalan, koszos latyakot tiszta, nehéz, fehér pihével. A Lincolnok kerekei kipörögtek az út szélén, a Camryk, Accordok és más Uber-szerű autók foglalták a sávokat, lassan haladtak és kívánták, hogy bár újak lennének az ablaktörlő gumiaik. A kerékpáros futárok össze-vissza csúszkáltak, amint burrito-t próbáltak kiszállítani lepusztult lakásukból kimozdulni nem akaró embereknek.

És a Model X? Mint a vaj. Jó értelemben. Rossz hasonlat lenne? Annak tűnik. Akkor hadd kezdjem elölről: képzeljünk el egy hangtalan Range Rovert. Így viselkedett hóban a Model X. Persze a téli gumi sokat segített, de ami más autó számára kihívást jelentett, az számomra semmiség volt. Amint visszamentünk a Holland Tunnel-en, jó pár dologra ébredtem rá.

Először is inkább New Jerseyben kellett volna töltenünk az időt, mert ott olyan idő volt, mintha egész évben szakadt volna a hó és ott valóban ki tudtuk volna próbálni az autó képességeit. Másodszor pedig, a Tesla menetstabilizátora és kipörgésgátlója titokban lenyűgöző.

Tiszta idióta módjára lehet vezetni az autót és a Tesla meg sem érzi. Tekergethetjük a kormánykereket, tövig nyomhatjuk a gázt, vagy bármi idiótaságot csinálhatunk, az autó egyszerűen ezt megakadályozza és az úton tart minket. Nem, ez nem jó szórakozás. Ha arra számítottunk, hogy bolond módjára lehet vele szánkózni, akkor ki kell ábrándulnunk. Az egész lényege az, hogy az autó biztonságos és ez egy elképesztő siker.

Azonban mind ez nem jár csalódás nélkül rossz időben. A menőnek számító hátsó szárnyas ajtó nem nyitható és zárható olyan sebességgel, mint egy hagyományos ajtó, ami annyit eredményez, hogy az utasok eláznak vagy hó alá temettetnek, amíg az ajtók kecsesen nyílnak, illetve záródnak. Az erős szél megzavarhatja az ajtók működését, ami miatt azok lassabban működnek. Hideg időben pedig gyorsabban merülhet az akkumulátor, bár ez minden villanyautóra jellemző. Az utastér hamar bepárásodik és a szellőztetőberendezésnek időbe telik, míg helyreállítja a rendet. Az autó $160000-ba kerül, ami ugyan nem kapcsolatos az időjárással, de ez akkor is sok pénz.

Aztán ott van a hatalmas szélvédő. Az X szélvédője szériakocsik között a legnagyobb, de az ablaktörlők nem a legnagyobbak, hanem normál méretűek. Ez azt jelenti, hogy a szélvédő nagy részét nem törlik le. Nem nagy ügy, mivel látni, hogy merre megyünk, ugye? Nos, az ablak feletti résznél megtapad a hó és amint gyorsítunk, illetve lassítunk, az fel-le csúszkál a szélvédőn. Noha ez nem egy mechanikai hiba, sem pedig biztonsági kockázat, ennek ellenére idegesítő és azt a benyomást kelti, mintha egy kis résen látnánk csak ki, miközben ugyanakkora a látómezőnk, mint bármely más félnótásnak.

De tegyük most ezt mind félre. Először is, a Tesla a modern gumiabroncsok tanúbizonysága és egy emlékeztető arra, hogy a körülményekhez megfelelő gumiabroncsok nélkül autónk fabadkát sem ér. Szintén tanúbizonysága annak, hogy a Tesla mérnökei mennyire élen járnak a villanyautó menetstabilizátor technológiában. A Tesla nem csak egy kisbusz SUV átmenet dolgot épített, ami 2,9 mp alatt gyorsul 60 mérföldre, hanem egy olyan autót is, amit nyugodtan le lehet padlózni hóviharban, minimális kerékkipörgés mellett. Továbbá ez olyan stabilizátor, ami a kanyarban csak pont annyira veszi vissza a teljesítményt, hogy ne veszítsük el az összes lendületünket. Oly módon programozták, amiről példát vehetne a többi gyártó is. Akár ez lehetne Elon Musk cégeinek legnagyobb technikai vívmánya… hacsak ugyebár nem küldene dolgokat az űrbe.

A helyi hírcsatorna által folyamatosan közvetített vihart a Tesla szinte semmivé kicsinyítette. Annyira eseménytelenné tette, hogy végig csak azon gondolkodtam, hogy ez mégis hogyan lehetséges. Egy olyan vihart, amely fákat döntött ki, egy méternyi havat hagyott a földön és százezreket hagyott villany nélkül, a Tesla csak egy halvány emlékké varázsolta.

CSATLAKOZZ AZ TESLASOK FACEBOOK-OLDALÁHOZ.

www.roadandtrack.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.